fbpx

Minden, ami gyógyszer, gyógynövény, vitamin - szakértőktől

2024. június 24., hétfő

A rendszeresség fontosabb, mint az intenzitás – így sportold magad egészségesre

Tudtad?

dr. Tóth Barbara
dr. Tóth Barbara
Gyógynövénykutató gyógyszerész, egészségügyi szakfordító-tolmács. Főbb kutatási területe a gyógynövények hatásosságának, biztonságosságának és tartalomanyagainak vizsgálata. Évek óta részt vesz gyógyszerész- és orvostanhallgatók egyetemi oktatásában és egészségügyi szakemberek továbbképzésében. Több fórumon és módon is közreműködik a nagyközönség hiteles és szakszerű tájékoztatásában, az érdeklődők számára elérhetővé és megérthetővé téve a legfrissebb tudományos eredményeket.

[fusion_builder_container hundred_percent=”no” hundred_percent_height=”no” hundred_percent_height_scroll=”no” hundred_percent_height_center_content=”yes” equal_height_columns=”no” menu_anchor=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” status=”published” publish_date=”” class=”” id=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” margin_top=”” margin_bottom=”” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” gradient_start_color=”” gradient_end_color=”” gradient_start_position=”0″ gradient_end_position=”100″ gradient_type=”linear” radial_direction=”center” linear_angle=”180″ background_color=”” background_image=”” background_position=”center center” background_repeat=”no-repeat” fade=”no” background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ background_blend_mode=”none” video_mp4=”” video_webm=”” video_ogv=”” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_loop=”yes” video_mute=”yes” video_preview_image=”” filter_hue=”0″ filter_saturation=”100″ filter_brightness=”100″ filter_contrast=”100″ filter_invert=”0″ filter_sepia=”0″ filter_opacity=”100″ filter_blur=”0″ filter_hue_hover=”0″ filter_saturation_hover=”100″ filter_brightness_hover=”100″ filter_contrast_hover=”100″ filter_invert_hover=”0″ filter_sepia_hover=”0″ filter_opacity_hover=”100″ filter_blur_hover=”0″][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ spacing=”” center_content=”no” link=”” target=”_self” min_height=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” hover_type=”none” border_size=”0″ border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” border_radius=”” box_shadow=”no” dimension_box_shadow=”” box_shadow_blur=”0″ box_shadow_spread=”0″ box_shadow_color=”” box_shadow_style=”” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”” margin_bottom=”” background_type=”single” gradient_start_color=”” gradient_end_color=”” gradient_start_position=”0″ gradient_end_position=”100″ gradient_type=”linear” radial_direction=”center” linear_angle=”180″ background_color=”” background_image=”” background_image_id=”” background_position=”left top” background_repeat=”no-repeat” background_blend_mode=”none” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=”” filter_type=”regular” filter_hue=”0″ filter_saturation=”100″ filter_brightness=”100″ filter_contrast=”100″ filter_invert=”0″ filter_sepia=”0″ filter_opacity=”100″ filter_blur=”0″ filter_hue_hover=”0″ filter_saturation_hover=”100″ filter_brightness_hover=”100″ filter_contrast_hover=”100″ filter_invert_hover=”0″ filter_sepia_hover=”0″ filter_opacity_hover=”100″ filter_blur_hover=”0″ last=”no”][fusion_text columns=”” column_min_width=”” column_spacing=”” rule_style=”default” rule_size=”” rule_color=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=””]

mozgás

A mindennapos vagy legalábbis hetente több alkalommal, rendszeresen végzett testmozgásnak számtalan kedvező hatása van. Először talán mindenki a testsúly megőrzésre és csökkentésre, valamint a túlsúllyal összefüggő betegségekre gondol. De a fizikai aktivitás nemcsak a cukorbetegség, magas vérnyomás és magas vérzsírszint megelőzésében és leküzdésében segíthet: újabb kutatások alapján a mozgás számos daganat kialakulásának kockázatát csökkenti, ezen túl pedig az agy frissen tartásához is nagyban hozzájárul. Nemcsak a depresszió előfordulása ritkább a rendszeres testmozgást végzőkben, de az aktív életmód időskorban segít lelassítani a kognitív funkciók hanyatlását is. Mivel a mozgásnak ilyen sok kedvező hatása van, különösen jó hír, hogy ezen hatások eléréséhez nem szükséges élsportolónak lennünk.

Az elhízás és a zsírban dús étrend az agyi funkciókra károsan hat

Egy, a közelmúltban közzétett állatkísérletben patkányok két csoportját etettek eltérő táppal, az egyik csoport nagy zsírtartalmú étrenden volt, míg a másik nem. A hathetes vizsgálat végén az kutatók felmérték az állatok fizikai és mentális teljesítőképességét. A zsírban dús tápot kapó állatok súlya a vizsgálat végére jelentősen meghaladta a kontrollcsoport állatainak súlyát, és mind a fizikai, mind a kognitív funkciókat felmérő tesztben alulmaradtak a kontrollcsoporttal szemben. A vizsgálat alapján arra lehet következtetni, hogy a zsírban dús táplálkozás és az elhízás nemcsak az ép testet, de az ép szellemi funkciókat is veszélyezteti.

Mozogj a szellemi frissességért!

A fenti kísérlet eredményeit látszik megerősíteni egy humán vizsgálat is, amelyet 65 év feletti személyek bevonásával végeztek. Minden személynél előfordult magas vérnyomás és megfigyelhető volt a kognitív funkciók csökkenése is, de senki nem szenvedett demenciában. A vizsgálatba bevont 160 embert négy csoportra osztották. Az első csoport tagjainak mindennapjaiba a testmozgást építették be. Ők heti három alkalommal végeztek aerob mozgást, amely 10 perc bemelegítésből és 35 perc sétából, gyaloglásból, kocogásból vagy szobabiciklizésből állt. A második csoport tagjai alacsony sótartalmú, vérnyomáscsökkentő diétát tartottak. Ennek során főként gyümölcsöt, zöldségeket, teljes kiőrlésű gabonát, hüvelyeseket, olajos magvakat és sovány húsokat fogyasztottak. A harmadik csoport esetén mind a testmozgás, mind a fenti diétát követték a résztvevők. A negyedik csoport tagjai pedig hetente vagy kéthetente kaptak telefonon információkat az egészséges életmódról.

A hat hónapos vizsgálat végére a szellemi állapotot felmérő teszteken a legjobban azok teljesítettek, akik rendszeresen mozogtak és a diétát is követték. Azoknál is fejlődtek a kognitív funkciók, akik csak mozogtak, de nem tartották a speciális étrendet. Azon csoportokban viszont, ahol a mozgás nem volt része az életmódbeli változásoknak, nem történt javulás a szellemi funkciókban. Az eredmények ­ bár nagyon impozánsak ­ további megerősítést igényelnek, amelyre nagyobb, több személy bevonásával végzett kutatások adhatnak lehetőséget.

Adj kevesebb esélyt a daganatoknak!

A mozgás nemcsak az agyunk egészséges működését tudja támogatni, de számos különböző daganattípus előfordulásának az esélyét is jelentősen csökkenti. A testmozgás és a daganatok kockázata közötti összefüggés nem új keletű, de a háttérben meghúzódó okok és összefüggések felderítése jelenleg is zajlik. Egy friss kutatás újabb meggyőző bizonyítékokat szolgáltat arról, hogy minél többet mozog valaki, annál kisebb az esélye a daganatos megbetegedésre. Az átfogó vizsgálatba több mint 755 ezer önkéntest vontak be, akiket 10 éven keresztül vizsgáltak különböző rendszerességgel. A vizsgálat során összesen csupán 50 ezer daganatos megbetegedést regisztráltak. A fizikai aktivitás hatása a betegség megelőzésére pedig egészen jelentős volt: hét különböző daganattípus esetén kiemelkedő csökkenés figyeltek meg. Számszerűsítve:

  • vastagbél: 8-14%-os csökkenés férfiaknál,
  • emlő: 6-10%-os csökkenés,
  • endometrium: 10-18%-os csökkenés,
  • vese: 11-17%-os csökkenés,
  • mielóma: 14-19%-os csökkenés,
  • máj: 18-27%-os csökkenés, és
  • non-Hodgkin-limfóma: 11-18%-os csökkenés nőkben.

Az eredmények arról árulkodnak, hogy minél többet mozog valaki, annál kisebb az esélye a tumorok előfordulásának emlő-, vastagbél- és endometriumdaganatok vonatkozásában. A másik négy típus esetén azonban egy határon túl nem csökken a kockázat.

A teljes cikk klubtagsággal olvasható el

Előfizetőnk lehetsz  itt.

Ha elfelejtettél bejelentkezni, megteheted  itt.

A hiteles információkhoz való hozzáférést támogatandó a PirulaKalauz összes, COVID-dal kapcsolatos írása ingyenesen elérhető.
Ha támogatni szeretnéd munkánkat, vagy hozzáférni egyéb tartalmainkhoz, lépj be a PirulaKalauz Klubba!

[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

Legfrissebb cikkek

PirulaKalauz

Egy kézikönyv, ami segíthet, hogy megőrizd az egészséged!