fbpx

Minden, ami gyógyszer, gyógynövény, vitamin - szakértőktől

2021. június 23., szerda

15 tuti diétás tipp – a tudomány ajánlásával

Tudtad?

dr. Tóth Barbara
Gyógynövénykutató gyógyszerész, egészségügyi szakfordító-tolmács. Főbb kutatási területe a gyógynövények hatásosságának, biztonságosságának és tartalomanyagainak vizsgálata. Évek óta részt vesz gyógyszerész- és orvostanhallgatók egyetemi oktatásában és egészségügyi szakemberek továbbképzésében. Több fórumon és módon is közreműködik a nagyközönség hiteles és szakszerű tájékoztatásában, az érdeklődők számára elérhetővé és megérthetővé téve a legfrissebb tudományos eredményeket.

fogyókúra

A különböző fogyókúrás tanácsokkal Dunát lehet rekeszteni. Az használható tanácsoktól kezdve a bizarr ötleteken át az egészen elképesztő tippekig a garantált fogyást ígérő módszereknek se szeri, se száma. Az alábbiakban olyan tanácsokat gyűjtöttünk össze, amelyek észszerű keretek közt alkalmazva valóban segíthetnek az ideális testsúly elérésben és megtartásában.

1. Fogyasszunk sok vizet!

Egészséges, átlagos aktivitású felnőtteknek számára ajánlott napi 1,5-2 liter vizet fogyasztani, és a vízfogyasztás több módon is segíthet a testsúlycsökkentésben. Egyrészt a vízfogyasztás termogén zsírégető hatását már tudományos eredmények is igazolják, másrészt pedig kimutatták, hogy a főétkezések során bevitt kalóriamennyisége jelentősen csökken, ha az étkezés előtt fél órával fél liter vizet fogyasztunk. Ne essünk azonban túlzásba, a hirtelen bevitt nagy mennyiségű (több liter) víz halálos mérgezést is okozhat. Továbbá tartsuk észben, hogy a napi folyadékfogyasztásba nem számolható bele a fekete vagy zöld tea és a kávé, mivel ezek vízhajtó hatásúak.

2. Együnk reggelire tojást!

Tanulmányok igazolták, hogy azok, akik reggelire gabonaféléket és tojást fogyasztottak jelentősen kevesebb kalóriát vittek be a következő 36 órában, mint azok, akik nem fogyasztottak fehérjét (pl. tojás) reggelire. Ha nem szeretjük a tojást, válasszunk más minőségi fehérjét. De kerüljük a feldolgozott élelmiszereket és bár az avokádófogyasztás egészségtudatos lehet, de környezettudatos semmiképp.

3. Igyunk kávét!

A kávéban található koffein szintén segíthet a termogenikus zsírégetésben. Kerüljük azonban a nagy mennyiségű koffeint tartalmazó fogyasztószereket, ezekkel ugyanis könnyen átléphetjük a napi biztonságosan bevihető koffeinadagot (400 mg). A túlzott koffeinfogyasztás heves szívdobogásérzéshez és rosszulléthez vezethet. A kávébevitelt igyekezzük korlátozni 2-3 kávéra és tartsuk észben, hogy míg a fekete kávé segítheti a fogyást, addig a tejes, habos, mézes kávécsodák igazi kalóriabombák és fogyasztásukkal pont ellentétes hatást fogunk elérni. Amennyiben nem szeretjük a kávét, nem kell aggódni, másképp is formába tudunk kerülni a nyárra.

4. Fogyasszunk zöld teát!

A teacserje nem fermentált leveleiből készült italnak számtalan jótékony hatása van. A kávéhoz képest kevesebb koffeint tartalmaz ugyan, más anyagai azonban nagyon hasznosak az egészségünk megőrzése szempontjából. Bár a zöld tea testsúlycsökkentő hatására vonatkozó vizsgálatok vegyes eredményekkel zárultak, az ital fogyasztása más szempontokból is előnyös lehet, például javíthatja a hangulatot, illetve csökkentheti egyes daganattípusok előfordulásának a kockázatát.

5. Csökkentsük a finomított cukor- és lisztbevitelt!

A fenti állítást talán nem kell hosszasan magyarázni. A túlzott finomított cukorfogyasztás számos betegség kockázatát növeli és elhízáshoz vezet. A finomított cukrokat igyekezzünk magas rosttartalmú gyümölcsökkel, a finomított lisztet pedig teljes kiőrlésű gabonával helyettesíteni.

6. Használjunk kisebb tányért!

Egyszerű és gyakran javasolt trükk, de működhet. Persze a dolog fordítva is elsülhet, ne együnk meg vacsorára 3 kistányér brassói aprópecsenyét, mert így már nem valószínű, hogy hatni fog a módszer.

7. Rágjunk lassabban és alaposabban!

Az étel alapos megrágása és lassabb elfogyasztása hozzájárulhat ahhoz, hogy kevesebb kalóriát vegyünk magunkhoz. A magyarázat egyszerű: ahhoz, hogy a jóllakottságérzet kialakuljon, idő kell. Ha lassan eszünk, hagyunk időt annak, hogy ez az érzet kialakuljon, ha viszont gyorsan, már azelőtt „túlesszük magunkat”, hogy jóllakottságot éreznénk.

8. Számoljuk a kalóriákat!

Több internetes oldal és telefonos applikáció segítségével is könnyel számon tudjuk tartani a bevitt kalóriákat. Eleinte szükség lehet az adagok mérésére, de egy rövid idő után már képesek leszünk elég pontosan megbecsülni a mennyiségeket. Arra is hamar rá fogunk jönni, hogy a zöldségek, gyümölcsök, a sovány hús és a tejtermékek jól beleillenek a napi kalórialimitbe, könnyű azonban túllépni a határokat a zsíros, cukros, feldolgozott ételekkel. Ne alkalmazzuk azonban a módszert, ha korábban étkezési zavarokkal küzdöttünk, könnyen átlendülhetünk ugyanis a ló túloldalára, és veszélyessé válhat a kalóriák megszállott számolása.

9. Tartsunk mindig kéznél egészséges harapnivalókat!

Egyszerűbb odafigyelni a helyes étkezésre, ha főleg egészséges ételek vannak kéznél. Kísérleti jelleggel próbáljuk ki, hogy répát és almát eszünk az esti filmmaraton közben. Kutatások bizonyítják, hogy az ember számára megnyugtató, örömteli érzés a rágás és az evés, de nem feltétlen kell zsíros ételeket enni, hogy jól eső érzés járjon át minket.

10. Együnk több rostot, gyümölcsöt és zöldséget!

Nem lehet elégszer leírni, hogy milyen sok jótékony hatása van a gyümölcs- és zöldségfogyasztásnak. Nemcsak a testsúlyunkra, de az egészségünkre is nagyon kedvező hatással van, ha sok zöldséget és gyümölcsöt eszünk. A káposztafélék fogyasztása például számos daganat kialakulásának a kockázatát csökkentheti. Lehetőség szerint fogyasszuk nyersen ezeket, és ne együnk mértéktelenül szárított gyümölcsöket se, ezek ugyanis gyakran túl cukrosak.

A teljes cikk klubtagsággal olvasható el

Előfizetőnk lehetsz  itt.

Ha elfelejtettél bejelentkezni, megteheted  itt.

A hiteles információkhoz való hozzáférést támogatandó a PirulaKalauz összes, COVID-dal kapcsolatos írása ingyenesen elérhető.
Ha támogatni szeretnéd munkánkat, vagy hozzáférni egyéb tartalmainkhoz, lépj be a PirulaKalauz Klubba!

Legfrissebb cikkek

PirulaKalauz - most ingyenes kiszállítással!

Egy kézikönyv, ami segíthet, hogy megőrizd az egészséged!

error: A tartalmat szerzői jog védi, vedd fel velünk a kapcsolatot, ha szeretnéd átvenni írásunkat.