fbpx

Minden, ami gyógyszer, gyógynövény, vitamin - szakértőktől

2024. június 13., csütörtök

Mit szedjen az ember, ha vegán?

Tudtad?

dr. Csupor Dezső
dr. Csupor Dezső
Szakgyógyszerész, gyógynövénykutató, az MTA doktora. Több könyv és sok száz cikk szerzője, rendszeresen tart ismeretterjesztő előadásokat. A Szegedi Tudományegyetem intézetvezető egyetemi tanára, gyógyszerész- és orvostanhallgatók számára fitoterápiát oktat. Munkáját több díjjal és ösztöndíjjal ismerték el.

[fusion_builder_container hundred_percent=”no” hundred_percent_height=”no” hundred_percent_height_scroll=”no” hundred_percent_height_center_content=”yes” equal_height_columns=”no” menu_anchor=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” status=”published” publish_date=”” class=”” id=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” margin_top=”” margin_bottom=”” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” gradient_start_color=”” gradient_end_color=”” gradient_start_position=”0″ gradient_end_position=”100″ gradient_type=”linear” radial_direction=”center” linear_angle=”180″ background_color=”” background_image=”” background_position=”center center” background_repeat=”no-repeat” fade=”no” background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ background_blend_mode=”none” video_mp4=”” video_webm=”” video_ogv=”” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_loop=”yes” video_mute=”yes” video_preview_image=”” filter_hue=”0″ filter_saturation=”100″ filter_brightness=”100″ filter_contrast=”100″ filter_invert=”0″ filter_sepia=”0″ filter_opacity=”100″ filter_blur=”0″ filter_hue_hover=”0″ filter_saturation_hover=”100″ filter_brightness_hover=”100″ filter_contrast_hover=”100″ filter_invert_hover=”0″ filter_sepia_hover=”0″ filter_opacity_hover=”100″ filter_blur_hover=”0″][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ spacing=”” center_content=”no” link=”” target=”_self” min_height=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” hover_type=”none” border_size=”0″ border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” border_radius=”” box_shadow=”no” dimension_box_shadow=”” box_shadow_blur=”0″ box_shadow_spread=”0″ box_shadow_color=”” box_shadow_style=”” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”” margin_bottom=”” background_type=”single” gradient_start_color=”” gradient_end_color=”” gradient_start_position=”0″ gradient_end_position=”100″ gradient_type=”linear” radial_direction=”center” linear_angle=”180″ background_color=”” background_image=”” background_image_id=”” background_position=”left top” background_repeat=”no-repeat” background_blend_mode=”none” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=”” filter_type=”regular” filter_hue=”0″ filter_saturation=”100″ filter_brightness=”100″ filter_contrast=”100″ filter_invert=”0″ filter_sepia=”0″ filter_opacity=”100″ filter_blur=”0″ filter_hue_hover=”0″ filter_saturation_hover=”100″ filter_brightness_hover=”100″ filter_contrast_hover=”100″ filter_invert_hover=”0″ filter_sepia_hover=”0″ filter_opacity_hover=”100″ filter_blur_hover=”0″ last=”no”][fusion_text columns=”” column_min_width=”” column_spacing=”” rule_style=”default” rule_size=”” rule_color=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=””]

vegán
vegetáriánus, B12

A növényi alapú étrend előnyeit számos vizsgálat támasztja alá. Azok, akiknek étrendjében nagyobb arányban vannak jelen növényi eredetű ételek, kisebb eséllyel híznak el, körükben alacsonyabb a szív-érrendszeri  betegségek és a cukorbetegség kockázata. A kizárólag növényi eredetű élelmiszerek fogyasztásának, azaz a vegán diéta kockázatai kevésbé közismertek. Két olyan vitamin van, amelynek pótlása számukra kulcsjelentőségű: a D-vitamin és a B12-vitamin.

A D-vitamin az állati eredetű élelmiszerekben (vörös hús, máj, tojás) valamint gombákban fordul elő nagyobb mennyiségben. Figyelembe véve azt, hogy ezekből az élelmiszerekből milyen mennyiséget lehet rendszeresen elfogyasztani, megállapítható, hogy még a húst fogyasztók esetén sem elegendő az étrendi bevitel mennyisége a D-vitaminhiány megelőzéséhez. Napfény hatására az emberi bőrben is termelődik valamennyi D-vitamin, de az őszi-tavaszi hónapokban elégtelen mennyiségű vitamin képződik. És reálisan nézve a legtöbb ember (aki munka- és szabadideje nagy részét négy fal között tölti, és ha napra megy, fényvédelmet alkalmaz) számára a napozás nyáron sem megbízható módja a vitaminpótlásnak. Egy hazai felmérés szerint tél végére a lakosság 95%-a D-vitaminhiányos. Az elmúlt másfél évtizedben a D-vitamin élettani szerepének jobb megismerésével az orvosilag javasolt D-vitamindózist növelték (jelenleg felnőtteknek 1500-2000 NE/nap). Ez az a mennyiség, amely vegánok és nem vegánok számára egyaránt szükséges a D-vitaminhiány megelőzésére.

A B12-vitamin szintén az állati eredetű élelmiszerekben fordul elő, ennek hiánya viszont nem alakul ki az átlagos étrendet fogyasztóknál. Kizárólag növényi (vegán) étrendet folytatóknál viszont kialakulhat B12-vitamin-hiány. Egy áttekintő cikk szerint a vegetáriánus vagy vegán

  • várandós nők 62%-a
  • gyermekek 25-86%-a,
  • serdülők 21-41%-a,
  • időskorúak 11-90%-a

B12-vitamin-hiányos. A vitaminhiány gyakoribb volt a vegánok körében, mint a vegetáriánusoknál (akik tojást, tejtermékeket fogyasztanak). A vitaminhiányosok arányában megfigyelhető nagy szórások azzal is magyarázhatóak, hogy azok a vegánok/vegetáriánusok, akik tudatában vannak a vitaminpótlás jelentőségének, és ennek megfelelően B12-vitamint szednek, megelőzhetik a vitaminhiány kialakulását.

A B12-vitamin hiánya egyébként ritkán okoz észrevehető tüneteket, bár számos élettani folyamathoz nélkülözhetetlen (hozzájárul az élettani energiatermelő folyamatokhoz, az idegrendszer megfelelő működéséhez és az egészséges pszichés működéshez, a homocisztein-anyagcseréhez, az egészséges vörösvértest-képzéshez, az immunrendszer optimális működéséhez és támogatja az egészséges sejtosztódást). Azért rendelkezik ilyen sokrétű hatásokkal, mert nélkülözhetetlen a DNS-, az aminosav- és a zsírsavszintézisben fontos szerepet betöltő enzimek működéséhez, így hiányában számos élettani folyamat károsodik. Mérsékelt vitaminhiány esetén ezek a funkciók romlanak, de nem jelentkeznek olyan specifikus tünetek, amelyek a B12-vitamin hiányára utalnának. A súlyos B12-vitamin-hiány leggyakrabban idegrendszeri zavarokat okoz, extrém esetben akár súlyos, visszafordíthatatlan károsodásokat is okozhat a központi idegrendszerben (a gerincben és az agyban).

A teljes cikk klubtagsággal olvasható el

Előfizetőnk lehetsz  itt.

Ha elfelejtettél bejelentkezni, megteheted  itt.

A hiteles információkhoz való hozzáférést támogatandó a PirulaKalauz összes, COVID-dal kapcsolatos írása ingyenesen elérhető.
Ha támogatni szeretnéd munkánkat, vagy hozzáférni egyéb tartalmainkhoz, lépj be a PirulaKalauz Klubba!

[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

Legfrissebb cikkek

PirulaKalauz

Egy kézikönyv, ami segíthet, hogy megőrizd az egészséged!