fbpx

Minden, ami gyógyszer, gyógynövény, vitamin - szakértőktől

2021. szeptember 20., hétfő

Mit szedjen az ember, ha vegán?

Tudtad?

dr. Csupor Dezső
Szakgyógyszerész, gyógynövénykutató. Több könyv és sok száz cikk szerzője, rendszeresen tart ismeretterjesztő előadásokat. A Szegedi Tudományegyetemen gyógyszerész- és orvostanhallgatókat oktat, a Magyar Gyógyszerésztudományi Társaság Gyógynövény Szakosztályának elnöke. Munkáját több díjjal és ösztöndíjjal ismerték el.

vegán
vegetáriánus, B12

A növényi alapú étrend előnyeit számos vizsgálat támasztja alá. Azok, akiknek étrendjében nagyobb arányban vannak jelen növényi eredetű ételek, kisebb eséllyel híznak el, körükben alacsonyabb a szív-érrendszeri  betegségek és a cukorbetegség kockázata. A kizárólag növényi eredetű élelmiszerek fogyasztásának, azaz a vegán diéta kockázatai kevésbé közismertek. Két olyan vitamin van, amelynek pótlása számukra kulcsjelentőségű: a D-vitamin és a B12-vitamin.

A D-vitamin az állati eredetű élelmiszerekben (vörös hús, máj, tojás) valamint gombákban fordul elő nagyobb mennyiségben. Figyelembe véve azt, hogy ezekből az élelmiszerekből milyen mennyiséget lehet rendszeresen elfogyasztani, megállapítható, hogy még a húst fogyasztók esetén sem elegendő az étrendi bevitel mennyisége a D-vitaminhiány megelőzéséhez. Napfény hatására az emberi bőrben is termelődik valamennyi D-vitamin, de az őszi-tavaszi hónapokban elégtelen mennyiségű vitamin képződik. És reálisan nézve a legtöbb ember (aki munka- és szabadideje nagy részét négy fal között tölti, és ha napra megy, fényvédelmet alkalmaz) számára a napozás nyáron sem megbízható módja a vitaminpótlásnak. Egy hazai felmérés szerint tél végére a lakosság 95%-a D-vitaminhiányos. Az elmúlt másfél évtizedben a D-vitamin élettani szerepének jobb megismerésével az orvosilag javasolt D-vitamindózist növelték (jelenleg felnőtteknek 1500-2000 NE/nap). Ez az a mennyiség, amely vegánok és nem vegánok számára egyaránt szükséges a D-vitaminhiány megelőzésére.

A B12-vitamin szintén az állati eredetű élelmiszerekben fordul elő, ennek hiánya viszont nem alakul ki az átlagos étrendet fogyasztóknál. Kizárólag növényi (vegán) étrendet folytatóknál viszont kialakulhat B12-vitamin-hiány. Egy áttekintő cikk szerint a vegetáriánus vagy vegán

  • várandós nők 62%-a
  • gyermekek 25-86%-a,
  • serdülők 21-41%-a,
  • időskorúak 11-90%-a

B12-vitamin-hiányos. A vitaminhiány gyakoribb volt a vegánok körében, mint a vegetáriánusoknál (akik tojást, tejtermékeket fogyasztanak). A vitaminhiányosok arányában megfigyelhető nagy szórások azzal is magyarázhatóak, hogy azok a vegánok/vegetáriánusok, akik tudatában vannak a vitaminpótlás jelentőségének, és ennek megfelelően B12-vitamint szednek, megelőzhetik a vitaminhiány kialakulását.

A B12-vitamin hiánya egyébként ritkán okoz észrevehető tüneteket, bár számos élettani folyamathoz nélkülözhetetlen (hozzájárul az élettani energiatermelő folyamatokhoz, az idegrendszer megfelelő működéséhez és az egészséges pszichés működéshez, a homocisztein-anyagcseréhez, az egészséges vörösvértest-képzéshez, az immunrendszer optimális működéséhez és támogatja az egészséges sejtosztódást). Azért rendelkezik ilyen sokrétű hatásokkal, mert nélkülözhetetlen a DNS-, az aminosav- és a zsírsavszintézisben fontos szerepet betöltő enzimek működéséhez, így hiányában számos élettani folyamat károsodik. Mérsékelt vitaminhiány esetén ezek a funkciók romlanak, de nem jelentkeznek olyan specifikus tünetek, amelyek a B12-vitamin hiányára utalnának. A súlyos B12-vitamin-hiány leggyakrabban idegrendszeri zavarokat okoz, extrém esetben akár súlyos, visszafordíthatatlan károsodásokat is okozhat a központi idegrendszerben (a gerincben és az agyban).

A teljes cikk klubtagsággal olvasható el

Előfizetőnk lehetsz  itt.

Ha elfelejtettél bejelentkezni, megteheted  itt.

A hiteles információkhoz való hozzáférést támogatandó a PirulaKalauz összes, COVID-dal kapcsolatos írása ingyenesen elérhető.
Ha támogatni szeretnéd munkánkat, vagy hozzáférni egyéb tartalmainkhoz, lépj be a PirulaKalauz Klubba!

Legfrissebb cikkek

PirulaKalauz - most ingyenes kiszállítással!

Egy kézikönyv, ami segíthet, hogy megőrizd az egészséged!

error: A tartalmat szerzői jog védi, vedd fel velünk a kapcsolatot, ha szeretnéd átvenni írásunkat.