fbpx

Minden, ami gyógyszer, gyógynövény, vitamin - szakértőktől

2021. december 9., csütörtök

A diófélék és az eltűnt kalóriák

Tudtad?

dr. Crul-Tóth Noémi
2006-ban végzett a Szegedi Tudományegyetem Gyógyszerésztudományi Karán gyógyszerészként és gyyógyszerész szakfordítóként. Doktori disszertációját 2010-ben védte meg. A Szegedi Biológiai Kutatóközpontban dolgozott kutatóként, majd gyógyszerfejlesztőként.

diófélék

A diófélék és egyéb olajos magvak rengeteg értékes tápanyagot – és nem kevés kalóriát – tartalmaznak. Érdekes módon azonban, bárhogy is vizsgálják úgy tűnik, hogy a diófélék rendszeres fogyasztása nem járul hozzá az elhízáshoz, sőt épp ellenkezőleg, segít megtartani a súlyunkat, vagy akár a fogyást is elősegítheti.

Több populációs szintű vizsgálatban számoltak be arról, hogy a dióféléket rendszeresen fogyasztók alacsonyabb testtömeggel, testtömegindexszel és kisebb derékkörfogattal jellemezhetőek. A jelenség okának felderítésével már régóta foglalkoznak a tudományos kutatások.

Egy tudományos folyóiratban publikált összefoglaló cikk 20 olyan klinikai vizsgálat eredményeit gyűjtötte össze, amelyekben egy-két, vagy akár három marék diófélét (dió, pisztácia, pekándió, földimogyoró, mandula, makadámdió) adtak általában elhízott emberek étrendjéhez és a súlyváltozásukat vizsgálták. A vizsgálatok általában pár héttől hat hónapig tartottak. Volt közöttük olyan, amelyben a dióféléket a résztvevők a normális étkezésük mellé fogyasztották, és voltak olyanok is, amelyekben a hozzáadott magvak kalóriaértékét levonták az alapétrend kalóriáiból (vagyis a résztvevők egy kalóriacsökkentett alap étrend mellé kapták a dióféléket kiegészítésnek). A legtöbb vizsgálatban súlygyarapodásra számítottak, de ezzel ellentétben a legtöbb esetben nem változott a résztvevők súlya, vagy csak nagyon enyhe, statisztikailag sem számottevő mértékben nőtt. Még meglepőbb, hogy azokban a vizsgálatokban, amelyekben az étrend kalóriatartalmának egy részét „cserélték le” diófélékre (vagyis tulajdonképpen nem vittek be kevesebb kalóriát, mint korábban), sok esetben tapasztaltak nem várt súlycsökkenést.

Ezek az eredmények további vizsgálatokra sarkallták a kutatókat, ahol a diófélékből származó extra kalóriák testsúlyra kifejtett hatását más, ugyanolyan kalóriatartalmú nassolnivalókhoz, mint például cukorkához és sós perechez hasonlították. Az előbbiekben leírt eredmények alapján nem meglepő módon a dióféléket (ez esetben földimogyorót és pisztáciát) fogyasztó résztvevők testsúlya nem változott (vagy éppenséggel csökkent az egyéb nassolnivalót fogyasztókhoz képest).

Egy klinikai vizsgálatban túlsúlyos embereknek a hagyományos étrendjükön felül egy kisebb (42 g), vagy nagyobb (70 g) adag pisztáciát kellett elfogyasztaniuk naponta, 12 héten keresztül. A vizsgálat végén a testsúlyváltozásukat pisztáciát nem fogyasztó kontrollcsoporthoz viszonyították. Az a meglepő eredmény született, hogy mindhárom csoport megtartotta a testsúlyát. Hogyan lehetséges ez? Hová tűnt az az akár több tízezernyi kalória?

A diófélék testsúlyra kifejtett meglepő hatására mutattak rá azok az epidemiológiai vizsgálatok, amelyek szerint azoknak a személyeknek volt a legkisebb a testsúlyuk, a testtömegindexük és a derékkörfogatuk, illetve azok súlyváltozása volt a legkisebb a vizsgált időtartamban (1-8 év), akik a legtöbb diófélét fogyasztották.

Ezekből az eredményekből úgy tűnik, hogy a diófélékre fittyet hánynak az energiamegmaradás törvényére, és rájuk nem érvényes az az alapvető összefüggés, hogy a testsúlygyarapodás arányos a bevitt kalóriák emelésével. De vajon mi lehet a magyarázat?

Felmerült az a feltételezés, hogy a diófélék és olajos magvak sejtjeinek fala annyira kemény, hogy az emésztés során nem tudnak „felnyílni”, így a sok bevitt kalória tulajdonképpen fel sem tud szívódni. Ennek a kutatók egy olyan vizsgálatban jártak utána, amelyben a résztvevők földimogyorót vagy ezzel egyenértékű mennyiségű mogyoróvajat fogyasztottak egy hónapon keresztül. Mivel egyik csoport sem hízott a vizsgálat alatt bevitt extra kalóriáktól, a fel nem szívódó kalóriák elmélete megdőlt (ugyanis a mogyoróvajban a zsír könnyen felszívódó formában van jelen).

Egy másik elmélet szerint a diófélék olyan energiadús táplálékok, amelyek sokkal nagyobb jóllakottságérzést biztosítanak, mint más élelmiszerek. Ezért azok, akik rendszeresen fogyasztják őket, kevésbé lesznek éhesek a nap folyamán, így kalóriabevitelük az egyéb forrásokból csökken. Ennek tisztázására is készült egy randomizált, kontrollált vizsgálat, amelyben a túlsúlyos résztvevők egyik csoportjának gyümökcsshake-ben diót, egy másik csoportnak pedig olajat és dióaromát adtak reggelente (a két ital nem volt megkülönböztethető íz alapján). Pár nap elteltével a reggel diós italt fogyasztó csoport nagyobb jóllakottságról számolt be dél környékén, mint a dióaromával ízesített, de azonos kalóriatartalmú italt fogyasztó csoport tagjai. Ezt azt látszik igazolni, hogy a jóllakottságérzet fokozásával az olajos magvak tényleg hozzájárulhatnak a csökkent kalóriabevitelhez.

A teljes cikk klubtagsággal olvasható el

Előfizetőnk lehetsz  itt.

Ha elfelejtettél bejelentkezni, megteheted  itt.

A hiteles információkhoz való hozzáférést támogatandó a PirulaKalauz összes, COVID-dal kapcsolatos írása ingyenesen elérhető.
Ha támogatni szeretnéd munkánkat, vagy hozzáférni egyéb tartalmainkhoz, lépj be a PirulaKalauz Klubba!

Legfrissebb cikkek

PirulaKalauz - most ingyenes kiszállítással!

Egy kézikönyv, ami segíthet, hogy megőrizd az egészséged!

error: A tartalmat szerzői jog védi, vedd fel velünk a kapcsolatot, ha szeretnéd átvenni írásunkat.