fbpx

Minden, ami gyógyszer, gyógynövény, vitamin - szakértőktől

2024. június 23., vasárnap

A húsfogyasztás és a cukorbetegség kockázata szorosan összefügg

Tudtad?

dr. Csupor Dezső
dr. Csupor Dezső
Szakgyógyszerész, gyógynövénykutató, az MTA doktora. Több könyv és sok száz cikk szerzője, rendszeresen tart ismeretterjesztő előadásokat. A Szegedi Tudományegyetem intézetvezető egyetemi tanára, gyógyszerész- és orvostanhallgatók számára fitoterápiát oktat. Munkáját több díjjal és ösztöndíjjal ismerték el.

húsfogyasztás

A 2-es típusú cukorbetegség járványszerűen terjed világszerte. A cukorbetegség nemcsak önmagában jelent komoly egészségügyi terhet, hanem a szív- és érrendszeri betegségek, a vesebetegségek, a rák és a demencia egyik fő kockázati tényezője is. A feldolgozott élelmiszerek és a magas cukortartalmú ételek, italok fogyasztása egyértelmű kockázati tényezők, de egyre több a bizonyíték arra, hogy a húsfogyasztás is fokozza a cukorbetegség kialakulásának kockázatát.

Mi derül ki a legfrissebb kutatásból?

A Harvard Egyetem kutatói által végzett, nemrég közzétett kutatásban három hosszú távú tanulmány – a Nurses’ Health Study (NHS), az NHS II és az Health Professionals Follow-up Study (HPFS) – több mint 216 000 résztvevőjének étrendjére vonatkozó információkat használtak fel. A résztvevők 2-4 évente, legfeljebb 36 éven keresztül töltöttek ki kérdőíveket arról, hogy milyen gyakran fogyasztottak különféle élelmiszereket, így pl. vörös húsokat. Ezzel párhuzamosan azt is vizsgálták, milyen arányban alakultak ki körükben különböző krónikus betegségek. A vizsgálati időszak alatt több mint 22 000 résztvevőnél alakult ki 2-es típusú cukorbetegség.

A feldolgozott, a feldolgozatlan és a teljes vöröshús-fogyasztás fokozta a cukorbetegség kialakulásának kockázatát – minél többet ettek, annál nagyobb volt a rizikó. A vizsgálatban részt vevő, vörös húst leggyakrabban fogyasztó (felső kvintilis) embereknél 62 százalékkal nagyobb volt a 2-es típusú cukorbetegség kialakulásának kockázata azokhoz képest, akik a legkevesebbet fogyasztottak (alsó kvintilis). Feldolgozott hús fogyasztása esetén mintegy 10%-kal nagyobb kockázatfokozódást figyeltek meg a feldolgozatlan hús fogyasztásához képest.

A kutatók azt is vizsgálták, hogy milyen lehetséges hatásai lehetnek annak, ha a húsfogyasztás mérsékeltebb, azaz ha napi egy adag vörös húst más fehérjeforrással helyettesítenek. A csirke- és halfogyasztás, valamint a diófélék, hüvelyesek és tejtermékek fogyasztása a vörös hússal való fehérjebevitel kiváltására egyaránt kockázatcsökkentéssel járt.

A húsfogyasztás (pontosabban a vörös húsok fogyasztása) és a 2-es típusú cukorbetegség kockázata közötti kapcsolatot már korábbi tanulmányok is kimutatták, de a most közzétett cikkben elemezték a legtöbb résztvevő adatait a leghosszabb időn át.

Hogyan fokozza a cukorbetegség kockázatát a húsokfogyasztás?

A vörös hús fogyasztásának és a cukorbetegség kockázata közötti összefüggést több tényező is magyarázhatja:

Telített zsírok: A vörös húsok magas zsírtartalmúak lehetnek. A magas telítettzsírsav-bevitel hozzájárulhat az inzulinrezisztencia kialakulásához, ami a cukorbetegség kockázatát növelheti.

Gyulladáskeltő hatás: A vörös húsban található bizonyos összetevők gyulladást okozhatnak a szervezetben. A krónikus gyulladás hozzájárulhat az inzulinrezisztenciához és a cukorbetegség kialakulásához.

Vasbevitel: A túlzott vasbevitel (amely együtt jár a vörös húsok fogyasztásával) összefüggésbe hozható a cukorbetegség kockázatával.

Hogyan csökkenthető húsfogyasztás kockázata a húsevés elhagyása nélkül?

  • Ha vörös húst fogyaszt, a feldolgozott hús helyett fogyasszon friss húsból készült ételt.
  • Egyen ritkábban vörös húst. A vörös húst inkább tekintse rendkívüli alkalmak ételének, mintsem a mindennapi ételek alapvető alkotórészének.
  • Csökkentse az adagokat. A dózis kiszámításához használja az az Okostányér alkalmazást.
  • Válasszon soványabb darabokat. A hús előkészítésekor a lehető legtöbb zsírt távolítsa el.
  • Hőkezeléssel (sütés, főzés) a zsírtartalom tovább csökkenthető.
  • A vörös húsok elkészítésének egészséges módjai közé tartozik a párolás, a sütőben, serpenyőben sütés.
  • Grillezéskor kerülje a hús megégését.

Illusztráció: tengr.ai

Legfrissebb cikkek

PirulaKalauz

Egy kézikönyv, ami segíthet, hogy megőrizd az egészséged!