fbpx

Minden, ami gyógyszer, gyógynövény, vitamin - szakértőktől

2021. szeptember 20., hétfő

2-es típusú cukorbetegség megelőzése táplálkozással

Tudtad?

dr. Crul-Tóth Noémi
2006-ban végzett a Szegedi Tudományegyetem Gyógyszerésztudományi Karán gyógyszerészként és gyyógyszerész szakfordítóként. Doktori disszertációját 2010-ben védte meg. A Szegedi Biológiai Kutatóközpontban dolgozott kutatóként, majd gyógyszerfejlesztőként.

A 2-es típusú cukorbetegek száma jelentősen megemelkedett az elmúlt évtizedekben, és mára az egyik leggyakoribb népbetegséggé vált. Nem vitatható, hogy a túlzott szénhidrát-, pontosabban a finomított szénhidrátfogyasztásnak is köze lehet a dologhoz, de vajon tényleg csak ez áll a betegség kialakulásának hátterében? A kérdésre egy tavaly megjelent, megfigyeléses vizsgálatokat elemző kutatás kereste a választ.

Köztudott, hogy a szénhidrátokat a növények állítják elő. Jogos feltételezés lehet tehát akár az is, hogy a 2-es típusú cukorbetegség nagyobb arányban fordul elő a főként növényeket, illetve növényi eredetű élelmiszereket fogyasztó népesség körében. A fent említett kutatásban olyan vizsgálatok eredményeit gyűjtötték és hasonlították össze szigorú statisztikai módszerekkel, melyekben a 2-es típusú cukorbetegség előfordulását hasonlították össze a főként növényi eredetű táplálékot fogyasztó emberek és a nem ilyen életmódot élő népesség esetében. A bevont emberek különböző étrendet követtek, a főként növényi alapú táplálkozást követő csoport esetén voltak tejet és tejtermékeket, tojást és halat is fogyasztók. A beválogatott vizsgálatok összesen több, mint háromszázezer(!) ember adatait vetették össze Európából, Észak-Amerikából és Ázsiából.

Az eredmények érdekesen alakultak, ugyanis jelentősen kisebb volt az esélyük a főként növényi alapú étrendet fogyasztóknak arra, hogy náluk 2-es típusú cukorbetegséget diagnosztizáljanak. Ez a különbség egyenesen arányos volt azzal, hogy ki mennyire ragaszkodott a csak növényi ételek fogyasztásához, vagyis minél kevesebb állati eredetű táplálékot fogyasztottak a résztvevők, annál kisebb esélyük volt a megbetegedésre. (Ebben az esetben ez azt jelentette, hogy a legelhivatottabbak is fogyasztottak átlagosan napi 1-3 adag tejet, tojást, halat, vagy szárnyasok húsát a bevont vizsgálatok tanúsága szerint).

Ismeretes, hogy a kifejezetten egészségtelen finomított szénhidrátok is szerepelhetnek a főként növényi táplálkozáson alapuló étrendben. A kutatás ezért arra is kitért, hogy összefüggést találjon az egészséges növényi-alapú táplálkozás, vagyis a főként gyümölcs, zöldség, teljes értékű gabonák, hüvelyesek és olajos magvak fogyasztása és a cukorbetegség kialakulásának kockázata között. Nem meglepően megállapították, hogy a főként teljes értékű növényi ételeket fogyasztók rizikója a betegség kialakulására tovább csökkent a nem ilyen életmódot követő növényi étrenden élőkhöz képest.

A jelenség hátterében a kutatást végzők szerint főként az állhat, hogy a nem feldolgozott, teljes értékű növényi ételek gazdag forrásai a rostoknak, vitaminoknak, ásványi anyagoknak, antioxidánsoknak, fenolos anyagoknak és telítetlen zsírsavaknak. Ezek a vegyületek mind jótékony hatással vannak a sejtek inzulinérzékenységére, a vérnyomásra, hosszú távon képesek gátolni a nemkívánatos súlygyarapodást, csökkentik a szervezetben a gyulladásos markerek jelenlétét, melyek mind hatással bírhatnak a 2-es típusú cukorbetegség kialakulására. Emellett ezekben az étrendekben, még ha nem is kerülik teljesen el az állati eredetű táplálékokat (beleértve időnként a húst is), mindenképpen kiiktatják a vörös és feldolgozott hústermékek fogyasztását, melyekről szintén ismeretes, hogy főként a magas (hem) vas- és koleszterintartalmuk miatt fokozhatják a 2-es típusú cukorbetegség kialakulásának kockázatát. Továbbá, az állati eredetű táplálékokból származó kolin és l-karnitin a bélflórával érintkezve egy olyan vegyületté alakul át (trimetilamin-N-oxid), aminek emelkedett jelenléte fokozta a várandósság alatti cukorbetegség kialakulásának kockázatát néhány korábbi vizsgálatban.

Az is előfordulhat, hogy a növényi-alapú táplálkozás és a 2-es típusú cukorbetegség rizikója között kimutatott összefüggés pusztán a normális testsúly fenntartásának, nem pedig az étrendi összetevőknek köszönhető. Ugyanakkor kisebb klinikai vizsgálatok tanúsága szerint a cukorháztartás szabályozásában bekövetkező pozitív változások a növényi alapú étrend esetén a testsúlytól, annak csökkenésétől függetlenül is bekövetkeztek.

A teljes cikk klubtagsággal olvasható el

Előfizetőnk lehetsz  itt.

Ha elfelejtettél bejelentkezni, megteheted  itt.

A hiteles információkhoz való hozzáférést támogatandó a PirulaKalauz összes, COVID-dal kapcsolatos írása ingyenesen elérhető.
Ha támogatni szeretnéd munkánkat, vagy hozzáférni egyéb tartalmainkhoz, lépj be a PirulaKalauz Klubba!

Fotó: Ella Olsson, Pexels

Legfrissebb cikkek

PirulaKalauz - most ingyenes kiszállítással!

Egy kézikönyv, ami segíthet, hogy megőrizd az egészséged!

error: A tartalmat szerzői jog védi, vedd fel velünk a kapcsolatot, ha szeretnéd átvenni írásunkat.