fbpx

Minden, ami gyógyszer, gyógynövény, vitamin - szakértőktől

2021. szeptember 20., hétfő

Kevesebb lerészegedés a Covid-19 járvány alatt?

Tudtad?

dr. Tóth Barbara
Gyógynövénykutató gyógyszerész, egészségügyi szakfordító-tolmács. Főbb kutatási területe a gyógynövények hatásosságának, biztonságosságának és tartalomanyagainak vizsgálata. Évek óta részt vesz gyógyszerész- és orvostanhallgatók egyetemi oktatásában és egészségügyi szakemberek továbbképzésében. Több fórumon és módon is közreműködik a nagyközönség hiteles és szakszerű tájékoztatásában, az érdeklődők számára elérhetővé és megérthetővé téve a legfrissebb tudományos eredményeket.

A koronavírus-járvány alatti lezárás fokozta a lerészegedés kockázatát.

Sajnos nem, épp ellenkezőleg. Az koronavírus-járvány és a megfékezésével kapcsolatos intézkedések nyomán kialakuló stressz, félelem és elmagányosodás mind hozzájárult ahhoz, hogy az emberek (már ahol erre lehetőség volt) egyre több alkoholt kezdtek fogyasztani. A Covid-19 járvány közvetlenül és közvetve is jelentős stresszt okoz, az ezzel való megbirkózás, a megnövekedett stresszhez való alkalmazkodás azonban nem egyszerű feladat.

A hétköznapjainkban megnövekedett stresszterhelést sokan az alkohol segítségével próbálják enyhíteni. Ez azonban nem fenntartható, és legfőképp nem veszélytelen. Az alkohol bár rövidtávon hatásosnak tűnhet, a fogyasztásával elért hosszú távú hatások épp a várttal ellentétesek lesznek. Aggasztó, hogy egyre fokozódik a nagyivás (binge drinking) előfordulása. Ilyenkor a fogyasztó véralkoholszintje 0,08 g/dl (1 ezrelék) fölé megy, ehhez férfiaknak lgalább 5, nőknek 4 vagy annál több italt kell elfogyasztaniuk körülbelül 2 óra alatt.

A véralkoholszint nemcsak a nemtől függ, befolyásolja még az életkor, az alkoholt lebontó enzimek működési sebessége, az egyidejűleg fogyasztott étel és gyógyszer és a testtömeg is. A járvány alatti nagyivásra fokozottan hajlamosak azok, akik korábban is iszogattak, és hajlamosak voltak alkalmanként a részegségig inni magukat, továbbá azok, akik nehezen tudnak olyan célt találni a megváltozott helyzetben, amely motiválná őket.

A túlzott mértékű alkoholfogyasztás legszembetűnőbb tünete az alkoholmérgezés. Ekkor a szervezet már nem képes megbirkózni a bevitt alkohollal, és zavartság, légzési nehézségek, hányás, görcsök alakulhatnak ki. Az alkoholmérgezés orvosi ellátást igénylő állapot, de nem kell ájulásig inni magunkat ahhoz, hogy (akár maradandóan is) károsítsuk a szervezetünket.

Egy, az Egyesült Államokban végzett felmérés szerint 2020. március eleje és április közepe között a kutatásban bevont 2000 felnőtt 32%-a számolt be nagyivásról, és ez az arány a lezárás (lock down) előre haladtával folyamatosan nőtt. A nagyivás nyomán számos igen súlyos következmény alakulhat ki, úgymint magas vérnyomás, stroke, szív- és májkárosodás és -elégtelenség. Az ivás nemcsak pár órára tompítja el az agyat, de hosszú távon is rontja a kognitív funkciókat. Különösen veszélyes a terhesség alatti alkoholfogyasztás, ami koraszüléshez és a magzat károsodásához vezethet. A mértéktelen ivás emellett fokozza az elhízás és egyes daganatok kialakulásának a kockázatát. Bár ideig-óráig jókedvre deríthet pár sör, a kitartó alkoholfogyasztók hajlamosabbak a depresszióra és az öngyilkosságra is.

Talán a járvány alatti ivás leghamarabb jelentkező káros következménye az alkohol immunrendszerre kifejtett hatása. Az ivással ugyanis romlik a szervezet védekezőképessége, így fogékonyabb lesz a fertőzésekre, akár a Covid-19 fertőzésre is.

Ahhoz, hogy a koronavírus-járvány alatti stressz enyhítésére alkalmazott módszereink ne okozzanak további károkat, érdemes egészséges megoldásokat választani. Biztos sokan hallottak már különféle relaxációs technikákról, ezek elsajátítása azonban nem mindig sikerül önállóan, vagy egyik percről a másikra. Érdemes azonban a számunkra leginkább elfogadható módszert kiválasztani és kitartóan, akár külső segítséggel, online tanfolyamokkal is gyakorolni. A relaxációnak, a testi és lelki ellazulásnak nemcsak krízishelyzetekben vehetjük hasznát, hanem az egyébként normális mennyiségű stresszel járó mindennapjaink során is.

Bizonyított az is, hogy az egészséges, zöldségben, gyümölcsben gazdag, feldolgozott élelmiszereket mellőző étkezés és a napi rendszeres testmozgás is segít csökkenteni a stresszt. Már 15 perc séta is sokat segíthet. A stresszhez való alkalmazkodást támogatjuk gyógynövényekkel is. A levendulaolaja, a rózsagyökér, az álombogyó és a ginzeng is segíti a szervezet alkalmazkodóképességét, hogy az minél eredményesebben tudja tolerálni a stresszt. Ügyeljünk az elegendő mennyiségű és minőségű alvásra. Míg az alkohol jelentősen rontja az alvásminőségét, addig nyugtató hatású növényekkel (pl. macskagyökér, komló, golgotavirág) és teákkal (pl. kamilla, citromfű), illetve ismétlődő szokásokkal (pl. meleg fürdő lefekvés előtt, relaxációs gyakorlatok végzése) csökkenthetjük az alvászavarok gyakoriságát. Itt is érdemes először a kíméletesebb megoldásokat választani, és kerülni a szintetikus nyugtató-altatószerek használatát.

Ahhoz, hogy motivációt találjunk a járvány alatt, és nemet tudjunk mondani az alkoholra, érdemes a hosszú távú célokat szem előtt tartani. Ha koronavírus-járvány elmúltával is egészséges testet és lelket szeretnénk, ne engedjünk a csábításnak.

Forrás: 
R. Westen: Binge Drinking Soars During the Pandemic

A hiteles információkhoz való hozzáférést támogatandó a PirulaKalauz összes, COVID-dal kapcsolatos írása ingyenesen elérhető.
Ha támogatni szeretnéd munkánkat, vagy hozzáférni egyéb tartalmainkhoz, lépj be a PirulaKalauz Klubba!

Legfrissebb cikkek

PirulaKalauz - most ingyenes kiszállítással!

Egy kézikönyv, ami segíthet, hogy megőrizd az egészséged!

error: A tartalmat szerzői jog védi, vedd fel velünk a kapcsolatot, ha szeretnéd átvenni írásunkat.