fbpx

Minden, ami gyógyszer, gyógynövény, vitamin - szakértőktől

2021. október 19., kedd

Nem muszáj korlátozni a kávézást kánikula idején

Tudtad?

dr. Csupor Dezső
Szakgyógyszerész, gyógynövénykutató. Több könyv és sok száz cikk szerzője, rendszeresen tart ismeretterjesztő előadásokat. A Szegedi Tudományegyetemen gyógyszerész- és orvostanhallgatókat oktat, a Magyar Gyógyszerésztudományi Társaság Gyógynövény Szakosztályának elnöke. Munkáját több díjjal és ösztöndíjjal ismerték el.

kávé

Kánikula idején többet izzadunk, ezért a vízháztartás egyensúlyának megőrzése érdekében a szokásosnál több vizet kell inni. Logikusnak tűnik, hogy kerülni kell azokat az italokat, amelyek vizelethajtó hatásúak – ezért hangzik el ilyenkor az általános tanács, hogy hőhullám idején ne igyunk kávét.

De vajon tényleg indokolt-e ez a megszorítás? Nos, nem muszáj elméleti fejtegetésre alapozni, ugyanis ebben a témában is végeztek klinikai vizsgálatokat. Az egyik ilyen vizsgálatban 50 egészséges, rendszeres kávéfogyasztó férfi vett részt. A vizsgálat első felében, ami három napig tartott, a férfiak fele 4×2 dl kávét, másik csoportjuk ugyanennyi vizet ivott naponta (a szokásos vízfogyasztáson kívül). A kávéfogyasztást úgy állították be, hogy testsúlykilogrammonként 4 mg koffeint fogyasszanak naponta (ez kb. 3-4 átlagos presszókávénak felel meg egy átlagos testsúlyú férfi esetén). A vizsgálat második felében (ami szintén 3 nap volt), a csoportok felcserélődtek. Az ilyen keresztezett vizsgálatok előnye az, hogy kiküszöbölhető az a torzítás, ami a két csoportba osztott résztvevők eltérő adottságaiból adódik.

A vizsgálat eredménye szerint a kávéfogyasztás nem befolyásolta a test víztartalmát, a vizelettérfogatot, a vizelet sűrűségét, a hematológiai paramétereket, beleértve az ozmolalitást is. Kávéfogyasztás esetén a vizelet nátriumtartalma magasabb volt. Ez utóbbi megfigyelés nem meglepő, ugyanis a koffeinről ismert, hogy fokozza a nátrium ürítését. A koffein vizelethajtó hatása azonban – a vizsgálat tanúsága szerint – nem elég jelentős ahhoz, hogy a vizelettérfogatot, és ami még fontosabb, a test víztartalmát érdemben befolyásolja.

Hasonló eredményre jutott egy rövidebb távú vizsgálat is. Egy metaanalízis megállapításai szerint (amely 16 vizsgálat adatait összegezte) a naqpi mintegy 3 kávénak megfelelő koffeinbevitel mérsékelten (kb. napi 1 deciliterrel) növeli a vizelettérfogatot, ám ha a koffeinbevitelt mozgás követi, ez a hatás nem mutatható ki.

Összességében úgy tűnik tehát, hogy a mérsékelt kávéfogyasztás (3-nál nem több átlagos kávé) nem jelent számottevő kockázatot a kiszáradás szempontjából. Különösen akkor nem, ha hosszú kávét iszunk – vagy ha az espresso vagy ristretto után megiszunk egy jó nagy pohár hűs csapvizet.

A hiteles információkhoz való hozzáférést támogatandó a PirulaKalauz összes, COVID-dal kapcsolatos írása ingyenesen elérhető.
Ha támogatni szeretnéd munkánkat, vagy hozzáférni egyéb tartalmainkhoz, lépj be a PirulaKalauz Klubba!

Legfrissebb cikkek

PirulaKalauz - most ingyenes kiszállítással!

Egy kézikönyv, ami segíthet, hogy megőrizd az egészséged!

error: A tartalmat szerzői jog védi, vedd fel velünk a kapcsolatot, ha szeretnéd átvenni írásunkat.