[fusion_builder_container hundred_percent=”no” hundred_percent_height=”no” hundred_percent_height_scroll=”no” hundred_percent_height_center_content=”yes” equal_height_columns=”no” menu_anchor=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” status=”published” publish_date=”” class=”” id=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” margin_top=”” margin_bottom=”” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” gradient_start_color=”” gradient_end_color=”” gradient_start_position=”0″ gradient_end_position=”100″ gradient_type=”linear” radial_direction=”center” linear_angle=”180″ background_color=”” background_image=”” background_position=”center center” background_repeat=”no-repeat” fade=”no” background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ background_blend_mode=”none” video_mp4=”” video_webm=”” video_ogv=”” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_loop=”yes” video_mute=”yes” video_preview_image=”” filter_hue=”0″ filter_saturation=”100″ filter_brightness=”100″ filter_contrast=”100″ filter_invert=”0″ filter_sepia=”0″ filter_opacity=”100″ filter_blur=”0″ filter_hue_hover=”0″ filter_saturation_hover=”100″ filter_brightness_hover=”100″ filter_contrast_hover=”100″ filter_invert_hover=”0″ filter_sepia_hover=”0″ filter_opacity_hover=”100″ filter_blur_hover=”0″][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ spacing=”” center_content=”no” link=”” target=”_self” min_height=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” hover_type=”none” border_size=”0″ border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” border_radius=”” box_shadow=”no” dimension_box_shadow=”” box_shadow_blur=”0″ box_shadow_spread=”0″ box_shadow_color=”” box_shadow_style=”” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”” margin_bottom=”” background_type=”single” gradient_start_color=”” gradient_end_color=”” gradient_start_position=”0″ gradient_end_position=”100″ gradient_type=”linear” radial_direction=”center” linear_angle=”180″ background_color=”” background_image=”” background_image_id=”” background_position=”left top” background_repeat=”no-repeat” background_blend_mode=”none” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=”” filter_type=”regular” filter_hue=”0″ filter_saturation=”100″ filter_brightness=”100″ filter_contrast=”100″ filter_invert=”0″ filter_sepia=”0″ filter_opacity=”100″ filter_blur=”0″ filter_hue_hover=”0″ filter_saturation_hover=”100″ filter_brightness_hover=”100″ filter_contrast_hover=”100″ filter_invert_hover=”0″ filter_sepia_hover=”0″ filter_opacity_hover=”100″ filter_blur_hover=”0″ last=”no”][fusion_text columns=”” column_min_width=”” column_spacing=”” rule_style=”default” rule_size=”” rule_color=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=””]
A cukormentes üdítők ugyanúgy károsak lehetnek a szív-érrendszerre, mint a cukortartalmúak
Az elhízás a fejlett országokban komoly közegészségügyi problémát jelent. Az elhízás egyik fő oka a túlzott cukorfogyasztás, és a cukorbevitel jelentős részben a cukrozott üdítők fogyasztásával valósul meg. Érthető törekvés az üdítők cukortartalmának csökkentése, ami általában kalóriamentes édesítőkkel valósul meg.
De vajon tényleg ez-e a megoldás? Abban nincs vita, hogy a legegészségesebb az lenne, ha a folyadékbevitel fő forrása a csapvíz lenne, a cukormentes üdítőkkel kapcsolatban azonban sokkal több az ellentmondás. Bár az Egészségügyi Világszervezet (WHO) által finanszírozott tanulmányok szerint ezek az üdítők némi segítséget jelenthetnek a fogyásban, újabban egyre több cikk szól a cukormentes italok veszélyeiről.
A legújabb. 2020. november 3-án megjelent tanulmány szerint 104 760 francia felnőtt 10 éves megfigyelése során megállapították, hogy azok, akik sok cukrozott üdítőt fogyasztanak, nagyobb eséllyel szenvednek szív-érrendszeri betegségben. És (sokak számára) meglepő módon ugyanez érvényes a a cukormentes üdítőkre is. A vizsgálat során az üdítőt nem fogyasztó, mérsékelt fogyasztó és sok üdítőt fogyasztó csoportokat életkor, nem, testtömegindex, más forrásból való cukorbevitel, étkezési szokások és egyéb kockázati tényezők (pl. cukorbetegség, magas vérnyomás, magas koleszterinszint) szerint illesztették, azaz statisztikai módszerekkel igyekeztek kizárni annak esélyét, hogy a megfigyelt hatás valamilyen (az üdítőfogyasztáson kívüli) más hatás eredménye legyen.
A teljes cikk klubtagsággal olvasható el
Előfizetőnk lehetsz itt.
Ha elfelejtettél bejelentkezni, megteheted itt.
[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]
Szakgyógyszerész, gyógynövénykutató, az MTA doktora. Több könyv és sok száz cikk szerzője, rendszeresen tart ismeretterjesztő előadásokat. A Szegedi Tudományegyetem intézetvezető egyetemi tanára, gyógyszerész- és orvostanhallgatók számára fitoterápiát oktat. Munkáját több díjjal és ösztöndíjjal ismerték el.