Az alma jobb antioxidáns, mint a C-vitamin?

A C-vitamint széles körben fogyasztjuk antioxidáns hatása miatt. Egy nagyon érdekes kísérletben, a kutatók arra voltak kíváncsiak, hogy mikor járunk jobban, ha frissen elfogyasztunk egy almát, vagy ha étrend-kiegészítőként szedjük a C-vitamint? Ennek a nagyon egyszerű, de frappáns kísérletnek az eredményét az egyik legrangosabb nemzetközi tudományos folyóiratban, a Nature-ben publikálták 2000-ben.

A kutatók vettek egy almát (Red Delicious fajta), leturmixolták vagy a héjával együtt, vagy pedig anélkül. Száz gramm pépnek meghatározták a C-vitamin-, fenolosanyag- és flavonoidtartalmát. Ahogy várható volt, a héjjal együtt készült kivonatban a a flavonoidok és fenolos anyagok jelentősen nagyobb (több mint kétszeres) mennyiségben voltak jelen. Mivel a C-vitamin antioxidáns kapacitásához szerették volna az adataikat hasonlítani, meghatározták, hogy a két kivonat milyen hatásosan inaktiválja a peroxil-típusú szabad gyököket (ez a C-vitamin fő hatásmechanizmusa is). Az eredmények nagyon meglepőek voltak, mivel kiderült, hogy 100 g héjjal együtt készült almapép antioxidáns hatása megegyezik 1,5 g C-vitaminéval! Mivel 100 g alma C-vitamin-tartalma mindösszesen 5,7 mg, ez a hatalmas antioxidáns aktivitás nem is ennek a vitaminnak köszönhető.

A teljes cikk klubtagsággal olvasható el

Előfizetőnk lehetsz  itt.

Ha elfelejtettél bejelentkezni megteheted  itt.