fbpx

Minden, ami gyógyszer, gyógynövény, vitamin - szakértőktől

2024. június 24., hétfő

60 milliós bírság a „tüdővitamin” forgalmazóinak

Tudtad?

dr. Csupor Dezső
dr. Csupor Dezső
Szakgyógyszerész, gyógynövénykutató, az MTA doktora. Több könyv és sok száz cikk szerzője, rendszeresen tart ismeretterjesztő előadásokat. A Szegedi Tudományegyetem intézetvezető egyetemi tanára, gyógyszerész- és orvostanhallgatók számára fitoterápiát oktat. Munkáját több díjjal és ösztöndíjjal ismerték el.

air 7

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) több mint 60 milliós bírságot szabott ki az Air7 vitamincsalád forgalmazóira, amiért alátámasztatlan állításokkal, jogszerűtlen reklámmódszerrel és szakhatósági regisztráció nélkül hirdették a termékeket a hazai fogyasztóknak.

A „tüdővitaminról először 2021 novemberében írtunk a PirulaKalauzon, rámutatva mindarra, ami a mostani bírság alapjául szolgál. A legfontosabb talán az, hogy a szakirodalom szerint a „tüdővitamin” összetevői közül egyiknek sincs olyan specifikus, célzott hatása, amely kifejezetten a tüdő működését támogatná. Mindezen túl azt is aggályosnak találtuk, hogy a készítményt a Kiskunhalasi Járványkórház, az Országos Mentőszolgálat és a Magyar Honvédség Egészségügyi Központ nevét felhasználva propagálták.

A koronavírus járvány aktív szakaszában kezdték meg az értékesítését az Air7 étrend-kiegészítő termékcsaládnak. A patikákban, bioboltokban és interneten is kapható készítmények forgalmazását aktív, közszereplők (például Miklósa Erika operaénekesnő, Rusvai Miklós virológus) közreműködésével megvalósított reklámkampánnyal támogatták és kifejezetten a termékcsalád tüdőerősítő hatását emelték ki.

A GVH vizsgálata megállapította, hogy az Air7 étrend-kiegészítő termékek hazai forgalmazói a vitamincsalád népszerűsítésekor több szempontból tisztességtelen, valamint az uniós ágazati szabályozással is ellentétes gyakorlattal tévesztették meg a fogyasztókat. A vállalkozás megtévesztően hirdette a termékeket „tüdő vitaminjaként” vagy „Air7 tüdővitaminként” – ugyanis ezeket, illetve a számos további egészségre ható állítást semmi sem alapozta meg. A készítmények a szakhatósági vizsgálat alapján sem tartalmaznak semmilyen összetevőt, amely a tüdő egészségét támogató hatással bírna. 

Nem csupán a hirdetések állításainak valóssága, de azok módszerei is jogsértőnek bizonyultak: a reklámok ugyanis egészségügyi szakemberek, illetve intézmények ajánlásaira hivatkoztak, amelyet a termékkör esetében szintén tilt az uniós szabályozás.

Az Air7 termékcsalád „a tüdő vitaminja” márkanévvel ellátott készítményeit a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) is vizsgálta és ahogy megírtuk, 2022. júliusában meg is tiltotta a félrevezető jelöléssel hirdetett étrend-kiegészítő termékek forgalmazását. A Nébih szakemberei azt állapították meg, hogy az „Air7 a tüdő vitaminja” márkanév alatt forgalmazott étrend-kiegészítők egyetlen összetevője esetében sem igazolt, hogy az a tüdő egészségét támogatná, különösen egy, a tüdőt érintő járvány idején felmerülő fokozott kockázat esetén.

A GVH Versenytanácsa súlyosbító körülményként vette figyelembe, hogy a termékcsalád a koronavírus-járvány idején került piacra, amikor a fogyasztók különösen érzékenyek, sérülékenyek és kiszolgáltatottak voltak a tüdő – és általában az immunrendszer – védelmét ígérő üzenetekre.

A 60 milliós bírság brutálisnak tűnhet – ennek reális megítéléséhez érdemes figyelembe venni azt is, hogy a kiszabott bírság nem haladhatja meg a jogsértő vállalkozás által a határozat meghozatalát megelőző üzleti évben elért nettó árbevételének a 10%-át.

Fotó: Pannonhírnök

Legfrissebb cikkek

PirulaKalauz

Egy kézikönyv, ami segíthet, hogy megőrizd az egészséged!